Den smutsiga börsen

Bakom den fina börsfasaden lurar många faror och äckliga saker.
ta som exempel bankerna och deras äckliga fondavgifter.
snacka om att lura den ovetande.
skulle lätt spöa dom flesta sverige fonderna utan att vara kaxig.
självklart har min mors bank ringt i dagarna två gånger och verkligen försökt övertala henne om att byta från ränte till fondsparande.
smart att ringa nu istället för januari 09 då det riktiga köpläget var..........
Blev tyvärr en nitlott för banken i mammas fall pga sonen var Mr Empty.
Gissar att banken lurar av mig mina pengar ändå tillslut då jag är 95år och senil och blir uppringd av banken och uppmanas vid all time high att gå all in Omx Bull x2000...
vilka jävla soppor bankerna är!, så jävla illa att ringa nu.
om dom hade nån typ av självinsikt borde dom inse sitt misstag och inte ringa alls.
snacka om bra kundvård??, dom bryr sig inte ett skit om sina kunder.
Man kan säga så här om dom svenska bankerna.
Dom tjänar miljoner på att utnyttja svenska folkets okunskap om aktier.
Det är väldigt snyggt förpackat i ordet Fond.
Nästa börsras kommer svenska folket förlora extremt mycket pengar på dom nya hävprodukterna som bull bear eller om du är chicken....dvs bara köper deras fonder.
vet att SEB s internet fond rekades hårt till deras kunder precis vid toppen år 2000. därefter tappa den ca 80% av värdet om jag minns rätt.
Fond är ett fint ord för bedrägeri.
Och bank är inte så fint som det låter utan ganska äckligt under ytan.
att sluta pensions spara och ta kontroll över sitt eget sparande är ett bra sätt att bry sig om sin egen framtid.
Bakom den fina börsfasaden lurar många faror och äckliga saker.

Ta som exempel bankerna och deras äckliga fondavgifter.

Snacka om att lura den ovetande.

Skulle lätt spöa dom flesta Sverigefonderna utan att vara kaxig.

Kan sätta ihop en på en minut som slår dom flesta Svenska fonder på sikt.

Tele2,Kinnevik,Fortum,Statoil,H&M,Astra,Skanska,Orkla,Carlsberg,Vesta wind system,Enea,Meda,Skistar,Björn Borg,Wesc,Msab,Etrion,Probi,Net insight.Rec,
Done,Doro,Pricer.

Kan sätta hur mycket som helst på att jag spöar alla Svenska Fonder med denna på tio års sikt. Speciellt om jag fick vara aktiv med min fond. Oj vad dom skulle få äta grus!.

Självklart har min mors bank ringt i dagarna två gånger och verkligen försökt övertala henne om att byta från ränte till fondsparande.

smart att ringa nu istället för januari 09 då det riktiga köpläget var..........

Blev tyvärr en nitlott för banken i mammas fall pga sonen var Mr Empty.

Gissar att banken lurar av mig mina pengar ändå tillslut då jag är 95 år och senil och blir uppringd av banken och uppmanas vid all time high att gå all in Omx Bull x2000...

Vilken sjukt dålig stil att ringa nu!, dom vet att tåget redan gått. Dom vet att
det inte finns mycket kvar att hämta på uppgången. Men dom vet också att
det är nu det är lätt att sälja sina "fonder".

Om dom hade nån typ av självinsikt borde dom inse sitt misstag och inte ringa alls.

Snacka om bra kundvård??, (dom bryr sig inte ett skit om sina kunder).

Man kan säga så här om dom svenska bankerna.
Dom tjänar miljoner på att utnyttja svenska folkets okunskap om aktier.

Det är väldigt snyggt förpackat i ordet Fond.

Nästa börsras kommer svenska folket förlora extremt mycket pengar på dom nya hävprodukterna som bull, bear eller om du är chicken....dvs bara köper deras fonder.

Vet att SEB s internet fond rekades hårt till deras kunder precis vid toppen år 2000. Därefter tappa den ca 80% av värdet om jag minns rätt.

Fond är ett vackert ord för att lura en blind.
Och bank är inte så fint som det låter utan ganska äckligt under ytan.

Att sluta pensionsspara och ta kontroll över sitt eget sparande är ett bra sätt att bry sig om sin egen framtid.

Sen finns det många andra delar av börsen som är konstig och det är
känslan jag får över att det inte är vi som tillsammans styr marknaden
det är nån annan.

Om Fed kan få marknaden att gå rätt uppåt i två år kan dom även dra ut proppen när så önskas.

Och naturligtvis tjäna pengar på det.

Dvs när börsraset kommer vet alla det, utom "fondspararna" dvs det svenska folket.

Dömda att alltid vara "lagomt" rika som alla andra ovetande svensson.

Vi får nöja oss med att skryta på fyllan att fonden var uppe 40% men att du inte han sälja
innan nedgången. Men har bestämt dig att "sitta stilla i båten" och tänka långsiktigt.
Under tiden fortsätter banken att tjäna pengar på avgiften på fonden......tick tack...tick tack.

Om man vill investera som en viss fond så finns alla deras stora innehav på internet.
Det är lätt att ta rygg på en fond och Odin fonder och Skagen fonder är mina favoriter.
Odin fonder har ett bra track record sista 20åren.

Har själv Odin Norge just nu med min PPM men det gäller vara aktiv där också och
vikitig sälja vid nästa börstopp och lägga i räntebärande.




Kommentarer
Postat av: Richard

Härligt, bästa posten so far.

Keep it up

2011-02-22 @ 07:04:31
Postat av: Kimma

Gillar inlägget. Kan tänka mig hur bankerna och fondförvaltare ses för en som är insatt. Det är mycket enkelt att lura en oinsatt med ekonomins fikonspråk och få allt att verka bra och logiskt.



Låt er inte luras. Man ska alltid kunna få förklarat så man förstår. De ska inte behöva gömma sig bakom otydliga nyckeltal och ekonomiska begrepp som gemene man inte begriper.

2011-02-22 @ 07:43:06
Postat av: Spartacus

Bra inlägg. Jag håller med!

2011-02-22 @ 14:01:46
URL: http://www.spartacusinvest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0