Japan drabbar oss

Funderar på vilka bolag på Large cap som inte drabbas av Japan och mitt tänkta köp i
Fortum känns inte längre intressant.

Hittar nästan inte ett enda bolag som gynnas av Japan krisen, kanske Astra med
läkemedel och kanske SSAB.

Det bästa alternativet jag hittat är Orkla på norska börsen
med både Rec och stål i portföljen.
Där är jag redan storägare så det kanske är lite önsketänkande av mig.

Gissar att verkstad och bolag som Autoliv, Volvo och Scania drabbas värst.

Autoliv som var alla börsproffs älskling för nån vecka sen är nummera iskall,
företagsanalys kan också ändras blixtsnabbt på kort sikt.

Nu har vi fått säljsignaler rent tekniskt både på Omx och i många large cap bolag.
Risken är nu att företagsanalysen kommer steget efter och nedgraderar verkstad
pga komponettbrist och minskad tillxäxt.

Om jag skulle vara tvungen att köpa något imorgon skulle jag nog välja Stabila Orkla med bra direktavkastning och spännande portfölj och om man kollar treårsgrafen så ser man att mycket under 50kr inte känns troligt.

Men som ni vet faller en faller alla, allt som krävs är en liten knuff..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0