20 år på börsen

Tänkte berätta vad jag lärt mig under resans gång. Mina misstag och mina framgångar.
Hausse tider och Baisse tider som varit. Började med börsen genom min far som varit
aktiv länge. Hans personliga bankman rekomendera mig att köpa Sandvik. Tror aktien
stod i ca 80kr och jag bevaka den länge innan jag slog till med ett köp. Tog bilen på
lunchrasten och drog till banken. Stod i köp ett tag innan man fick skriva på blanketten
för aktieköp till kurs bäst möjliga. Tre dagar senare fick man veta vilken kurs man köpt
aktien. Sen var det månader av att följa slutkursen via dagstidningar och en väntan på
det stora lyftet. Tror jag sålde ca ett år senare med 3000kr med vinst. Sen kom internet
och då förändrades mycket. Köpte Allgon som fortfarande är en av mina bästa affärer
tillsammans med Infocast (getupdated) som gick upp 1000%. Naturligtvis sålde jag nära
topp och var ganska förmögen då jag gick till min bank för rådgivning år 2000.
Eftersom jag själv var stolt och rik på It yran så kände jag mig nästan som ett börsproffs
och jag tyckte jag visste mer än dom flesta om börsen. Lite kaxig var jag efter har kommit
ur både Infocast, Time space radio och annat skräp med hundra procent i avkastning.
Blev väldigt förvånad då banken erbjöd mig väldigt låg ränta och ifrågasatte hur jag
kommit över pengarna. Blev sur och tyckte att varför ska jag ta hjälp av dom?, har ju
lyckats få 100% i avkastning utan deras hjälp. Sen kom börsraset och jag var nästan
helt likvid. Efter den enorma haussen som var år 2000 så föll bolagen 70-80% och jag
tyckte att jag var sjukt smart som köpte tillbaka mina gamla aktier till rea pris. Eftersom
jag ville minska risken lite så köpte jag även säkra Ericsson som enligt dom flesta
analytiker skulle ta över hela världen på sikt. Tog ca ett halvår innan aktierna och
börsen började vända upp igen. Dock vände inte mina bolag upp för jag hade köpt
luft. Jag hade helt enkelt köpt aktier i bolag som i stort sett saknade värde och
Ericsson hade naturligtvis haft sin storhetstid och 2007 sålde jag iväg rubbet.
Var en nyttig läxa och att börsen är lätt att tjäna pengar på är en myt. Självklart är
det dom girigaste personerna på jorden som håller på med aktier och dom som sitter
det stora kapitalet gillar att luras för att tjäna mer pengar. Att förstå att börsen
inte bara går upp lärde jag mig framförallt år 2000 och 2008 var jag beredd på raset
med hjälp av teknisk analys av Ingemar Carlsson. 2009 gick jag all in i rätt aktier och
mest large cap bolag. 2009 är mitt bästa år på börsen hitills. Och då omx ligger nära
700 nivån är det helt rätt att köpa large cap bolag. Och då omx är över 1000 kan man
börja vara lite försiktig. Det finns alltid något att oroa sig för när man har aktier. Även
om man har köpt aktier i det bästa bolaget i världen så finns det ändå risk att man
förlorar pengar tillfälligt. Direkt man har aktier kan man oroa sig för följande ska
drabba börsen och världsekonomin: Krig, depression, oljekris, teknisk säljsignal och olika
negativa tekniska formationer och nu även skuldkris. Går börsen för bra så får man se
upp för övervärderade aktier och inflation för man vill ju inte vara den som köper
svarte petter.

Mina bästa råd till alla som vill lyckas på börsen är följande:
Förstå vad du köper. Vissa lägger två veckor på att välja ny tv och fem minuter på vilken
aktie man ska köpa. Undvik helt högrisk och bolag som behöver nya pengar. Låna aldrig
ut pengarna gratis, investera i högavkastare. Lär dej grunderna i teknisk analys och dom
långa börscyklerna. Var sjukt snål på börsen, det går alltid att köpa lite billigare. Ha stort
tålamod med placeringen både innan och efter köp. En vinst är en vinst, var inte girig. Ta
hem vinster och hitta nya köpvärda högavkastare. Marknaden har alltid fel, eller
marknaden felvärderar nästan alltid vissa aktier. Om du köper rätt aktier går du alltid
med vinst tillsist.

Så vad är rätt aktier?, på svenska börsen har ju 4020.se redan hitta nummer ett. Sen så
tycker jag ofta H&M är lite dyr men det är väl kanske så det ska vara. Övriga Eliten är:
Finska Fortum, Norska Statoil och Orkla. Astra, Telia och Tele2. Övriga finns under Eliten
på bloggen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0