Börsens bästa bolag.

Min absoluta favoritbransch är energi. Varför?, för att alla behöver det i alla
tider även vid kris och krig. Om peakoil stämmer kommer energi att bli en
bristvara i framtiden och då kommer energipriserna rusa. Bolag som Sca
kommer förlora på det men bolag som Fortum kommer tjäna på det. Ett
bolag som känns intressant för framtiden är Etrion som kommer bli ett nytt
Fortum i mindre form. Etrion kommer på sikt vara ett bolag att räkna med och
är mitt absoluta toppval bland småbolagen. Även Lundin Petrolium känns sjukt
intressant. Bolaget har hittat et nytt stort oljefynd tillsammans med norska
Statoil. Lundin äger även 20% av Etrion.

Alfa laval och Abb håller båda på med energi och jag tror båda bolagen är att räkna med i
framtiden då vi går mot ett samhälle från olja. Båda bolagen håller på med solkraft och
Abb även med vind. Båda bolagen skratta åt finanskrisen och krisen syns inte i rapporterna. Alfa laval kan även bli uppköpt och är nästan helt skuldfritt.

Eolus vind växer kraftig inom vindkraft och kan vara en bra krydda.

Inom Telekom är Kinnevik, Tele2 och Millicom självklara vinnare. Millicom
tror jag mest på och dom kommer växa kraftigt tillsammans med tillväxtländerna.

H&M är nog en anna vinnare i tillväxtländerna och då vi har tio H&M butiker i varje
stad i Kina står nog aktiekursen betydligt högre än idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0