Börsen är lätt och svår

Kollar man på börsläget så har vi precis haft en härlig kort
börsuppgång i ryggen. Nu börjar vi närma oss nivåer som
kan bli jobbiga att passera. Hur ser värderingarna ut då?.
Många stora fina bolag är lågt värderade med P/e runt 10
och en direktavkastning runt 6%. Så inte är det speciellt
dyrt och vet man vad man köper är man en vinnare på sikt.
Att många fina bolag kommer ta sig starka genom även
denna kris känns ganska självklar. Finns dock en sak i
börsläget som jag inte gillar. Tycker att omx står på för hög
nivå för att vi ska vara i kris. Att vi ska ligga över 1000
nivån då krisen är lång ifrån över känns väldigt olustigt.
Stora frågan är om det kommer bli betydligt billigare under
2012?. Tycker vi saknar panikvågen i grafen. Dvs då alla
flyr från risk och aktier. Eftersom jag bara investerar i
högavkastare så kanske frågan som är mer intressant är
om det kommer bli billigare innan utdelning. Jag tror det
och det är därför jag väljer att lätta på portföljen nu. Nu
kommer jag lägga fokus på hitta dom aktierna som
kommer lämna bäst rapporter och dela ut mest. Kommer
pga senaste tidens börsuppgång undvika verkstad helt och
leta trygga köp i tex Fortum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0