Nyckeln till swingtrading framgång

Tänkte dela med mig om mina tankar om swingtrading och hur man blir
framgångsrik.
Tror för min del att det beror mycket på att jag har tålamod och förstår
vad jag köper.
Jag swingar sällan ett bolag som inte går bra och skulle aldrig få för
mig att swinga Sas eller Eniro, dvs bolag jag inte gillar.
Tror helt enkelt inte på SAS och Eniro som framgångsrikt företag i
framtiden.
Däremot försöker jag vara snabb på foten ifall börs eller bolags läget
förändras.
Köper aldrig enbart på swingläget utan köper bara bolag jag kan
och förstår mig på (om jag fastnar).
Använder aldrig stopp loss.
Svårt med stopp loss då vi säger att stöd är 50kr, aktien faller till 47kr där
säljs ditt innehav på stopploss. Därefter vänder aktien upp pga det var en
falsk säljsignal.. osv osv.
Snittar gärna ner mig i aktien för att hitta riktiga botten innan vänning, dvs köper
gärna i omgångar. Snittar aldrig ner mig i aktier utan direktavkastning.
Använder både företagsanalys och teknisk analys inför köp men fördjupar mig inte
allt för djup i någon av dessa.
köper alltid i botten i kort negativ trendkanal, nästan aldrig i positiv trendkanal.
Köper aldrig om en aktie bryter motstånd i positiv trendkanal, men ofta inför ett
brott av motstånd i negativ trendkanal.
Swingtrading påminner lite om schack, dvs man ska hela tiden flytta fram
sina positioner.
Påminner även mycket om att fiska, ibland får man vänta länge innan det nappar.
Alla aktier har reaktionsdagar som kan sätta igång upptrenden. I vissa fall måste
man vänta på positiv nyhet från bolaget.
I SAS och Eniros fall är chansen för negativ nyhet betydligt större och då faller hela
grejen med framgångsrik swingtrading.
Gillar defensiva aktier som alltid tjänar pengar, inte mycket för bolag som inte klara
att visa svarta siffor vid kris som tex sandvik.
Mitt favorit bolag just nu är starka och defensiva Tele2 med grymma ca 18% i direktavkastning.
Tekniska läget är ansträngt men jag tror vi åker rätt genom motstånd mot betydligt högre höjder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0