Trygga branscher


Vissa branscher är tryggare än andra.

En hyfsat säker bransch är Telekom och Energi.

Alla måste slå på lampan i hemmet och laga mat.
Att duscha varmt och ha värme i huset känns självklart även under nästa kris.

Att ringa och skicka sms kommer vara en lyx som många fortsätter unna sig i nästa kris.

Att ta en öl och dränka sina sorger känns helt naturlig även under nästa kris.

Att sjuka fortsätter köpa medicin känns ju också självklart.

Mat som Axfood och billiga kläder som H&m känns ju också säkert.

Tittar man på export bolagen under finanskrisen så fick dom en ordentlig käftsmäll i resultatet. Sandvik som tidigare varit ett av mina favorit val på börsen känns inte så intressant längre.

Vissa stora exportbolag klarade krisen väldigt bra. Som tex Skanska, Alfa laval, Assa abloy, Abb, Atlas copco, H&m.

Bland verkstad känns Alfa laval verkligen som en framtida vinnare
och där kommer säkert ett fint köpläge vid nästa kris.

Kinnevik och alla deras stora innehav gick bra under krisen.
Om jag fick bestämma över kinneviks framtid skulle jag sälja Metro och Transcom och starta ett energi bolag för pengarna.
Då skulle Kinnevik vara mitt största innehav.

Branscher som precis har börjat gå bättre är skog och stål som man ska hoppa på om börsen får en nytänning och stiger hela 2011.

Fast det tror inte jag, tror vi måste mer ner innan vi kan fortsätta uppåt.

Tror Usa ekonomi avgör vår börs i år. Nu måste Usa få igång farten ordentligt annars är det nog kört för denna gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0